AMSTERDAM - In het gehele gamma van Mercedes-Benz faseert AMG langzaam maar zeker de 5,5-liter biturbo V8 in, waardoor de 6,2-liter V8 plaats moet maken. In heel het gamma? Neen, de kleine C-klasse blijft dapper weerstand bieden tegen de ‘downsizemotor’, ook in coupévorm.

Dat heeft een woordvoerder van Mercedes-Benz tegen Autoweek gezegd.

"In de grote AMG-modellen moet de 6.2 plaatsmaken voor de 5,5-liter turbomotor, omdat ze met het atmosferische blok niet aan de Amerikaanse emissie-eisen voldoen."

Eisen

"De C63 AMG voldoet ook in Coupé-vorm wel aan die eisen en kan dus gewoon met de 6,2-liter V8 onder de kap op de markt komen."

De 6,2-liter V8 uit de huidige AMG-modellen is bij de liefhebbers nog steeds populair vanwege z’n hoogtoerige karakter.

Verbruik

In grotere AMG-modellen moest het blok vanwege Amerikaanse emissie-eisen plaatsmaken voor een nieuwe 5,5-liter V8 biturbo met een lager verbruik.

Naast een lager verbruik heeft de geblazen AMG-motor door de turbo’s ook een hoger koppel.