AMSTERDAM - De Pagani Huayra heeft een verpletterende indruk achtergelaten op de pers én de kopersschare. Er zijn al zo veel orders voor de nieuwe supercar binnen in Modena, dat de productie voor de komende twee jaar is uitverkocht.

Een woordvoerder van Pagani vertelde ons op de Autosalon van Genève: “We kunnen maximaal 25 Huayra’s per jaar bouwen en we hebben nu al vijftig orders binnen.

Daarna komt er ook een Huayra Roadster, maar een precieze introductiedatum is nog niet bekend.”
Door de Huayra zijn de overige projecten bij Pagani even in de ijskast gezet, aldus de woordvoerder: “De plannen voor de nieuwe fabriek hebben wat vertraging opgelopen, omdat we in de afgelopen periode al onze aandacht op de ontwikkeling van de Huayra hebben gericht. Wanneer deze z'n poorten opent, kunnen we op dit moment niet zeggen. De een eventuele ‘baby-Pagani’ komt –als we al zo’n auto in productie nemen- pas na de Huayra Roadster.”

Straatlegaal

Het grote aantal orders heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de Huayra de eerste Pagani is die ook in de Verenigde Staten straatlegaal is. De Italiaanse sportwagenfabrikant heeft daarvoor bij de ontwikkeling veel aandacht op de botsveiligheid van Huayra gericht.

De vraag naar de nieuwe Pagani is het grootst in de Verenigde Staten, China en Japan.
De Pagani Huayra heeft een 6,0-liter V12 met twee turbo’s onder de kap. Het vermogen is 700 pk, in de Sport-versie zelfs 730 pk. Het maximumkoppel van die versie is 1.100 Nm. Het leeggewicht van de nieuwe Pagani is 1.350 kilogram. De sprint naar 100 km/h kost 3,3 seconden en de topsnelheid is 370 km/h. 

AutoWeek Onderhoud, voor al je vragen over onderhoud