AMSTERDAM - De Audi A6 komt eraan en je kunt gerust spreken van een offensief vanuit de importeur om die 5-serie in de executive-klasse weer voorbij te steken qua verkopen.

Dat begint vanaf vandaag al met testritten op vier plekken in het land, Schiphol, Rotterdam, Groningen en Eindhoven. Ruim een maand voorat de auto officieel bij de dealer staat.

Op 8 april start de officiële verkoop van de nieuwe Audi A6, codenaam C7. Target is de 5-serie van de troon jagen! Al roept Audi dat zelf natuurlijk niet.

Kritiek

Audi maakt de tongen los. En dat is altijd goed. Veel kritiek is er op het design. “Steeds meer van hetzelfde”. Een groot deel is ook jaloezie; want premium-Duitsers zijn niet altijd geliefd.

De nieuwe Audi A6 is inmiddels uitgeprobeerd en die gaat feitelijk verder waar het huidige model ophoudt. Niet spectaculair vernieuwd, weer beter afgewerkt, meer toeters en bellen: een dijk van een auto maar niet één die je wakker houdt uit je slaap.

Verbruik

Dat doet deze 190 pk TDI quattro ook niet. Scoort 1 op 12 qua verbruik en is een heerlijk relaxte auto, maar zodra je instapt gaat de onderstelafstemming naar Dynamic.

Want in comfortstand is de auto onplezierig week. Altijd weer opvallend is dat gebrek aan communicatie in de besturing maar net zo goed is het genieten van de hoogwaardigheid van de afwerking om je heen.

Onderstuur

Toch komt de auto in bochten niet aan BMW-dynamiek en is zelfs de Quattro niet vies van ondersturen in korte scherpe bochten.

Evengoed een herkenbare sedan, tijdloos, met een klasse-uitstraling. Deze testauto is best zeldzaam want quattro is in dit land zwaar ondervertegenwoordigd. Slechts 7% van de in 2010 verkochte Audi’s A6 heeft vierwielaandrijving.