Vorige maand werden er - volgens voorlopige cijfers van RDC - 49.342 nieuwe personenauto’s afgeleverd, 31 procent méér dan in februari 2010. Het zijn vooral auto’s met lage CO2-uitstoot die in toenemende mate in de smaak vallen, waaronder ook diverse auto’s met kleine dieselmotoren.

Over twee maanden bezien liggen de autoverkopen dit jaar al bijna 24 procent boven het niveau van vorig jaar. Toch zijn de marktanalisten voorzichtig voor al te veel optimisme. Bureau AUMACON stelde onlangs haar prognose opwaarts bij naar een jaarniveau van 525 duizend, bankier ABN Amro volgde met een prognose op 530 duizend stuks.

Daarmee zou 2011 zo’n tien procent progressie noteren. Veel zal echter afhangen van de reactie van de overheid op deze toch wat onverwachte verkooptsunamie. Later dit jaar zal minister De Jager daarover duidelijkheid verschaffen.

Toyota

Voor Toyota en Ford is dit jaar ronduit slecht gestart. Beide merken waren vorig jaar nog goed voor een podiumplaats, nu dalen de verkopen ondanks de gunstige economische situatie naar respectievelijk een vierde en een vijfde plaats. Renault en Peugeot nemen de opengevallen plaatsen over dankzij kloeke verkoopprogressie van met name hun boodschappenauto’s, de Twingo en de 107.

Volkswagen blijft ongenaakbaar op plek één en weet zelfs het marktaandeel met een vol procentpunt te verhogen naar 12,4 procent. De grootste stijgingen zijn echter weggelegd voor de budgetmerken Fiat en Skoda. Laatstgenoemde weet zelfs voor het eerst in haar geschiedenis nipt binnen te dringen in de Nederlandse verkoop top-10, Fiat staat daarin inmiddels op de zevende plaats.