Skoda wil groter groeien en in 2018 een gamma met maar liefst negen modellen hebben. Dat betekent dat de productplanners trappelen om de nieuwe modellen te lanceren.

Eén zeer belangrijke in het rijtje is het Skoda-derivaat van de Volkswagen Lupo. Een woordvoerder vertelde ons hierover: “Skoda kan niet wachten tot het een model in het A-segment heeft en dat komt er gelukkig ook. Onze auto in het compacte segment tonen we eind dit jaar. In de loop van 2012 komen de compacte Seat, Volkswagen en Skoda op de markt. Het is dus niet zo dat het ene merk binnen de Volkswagen Groep op het andere moet wachten.”

Behalve het Lupo-derivaat moeten we ook de VisionD scherp in de gaten houden. Het Tsjechische merk wil maar al te graag een hatchback in het C-segment aan het portfolio toevoegen, en de VisionD zou daar een perfecte blauwdruk voor zijn. Officieel communiceert het merk echter nog niets over productieplannen voor die auto.

Verdubbelen

Met de voortdurende groei in de opkomende markten in het achterhoofd, is Skoda bepaald niet terughoudend als het om de ambities gaat. In de periode tot 2016 verwacht het Tsjechische merk de verkopen zelfs te verdubbelen.

Skoda-baas Winfried Vahland deed deze uitspraak in de Tsjechische krant Hospodarske Noviny. In 2016 wil Skoda wereldwijd 1,5 miljoen auto’s verkopen. Dit jaar waren dat er nog 750.000. Toch zullen ze in Mlada Boleslav zeer tevreden zijn met de verkoopaantallen van 2010, want ondanks de recessie betekende dit een stijging van 10 procent ten opzichte van 2009.