AMSTERDAM - Kia onthult de Europese versie van de Optima Hybrid op de Salon van Genève. De tweemotorige versie van de D-segment sedan krijgt een parallelhybridesysteem, waarmee hij zo'n veertig procent zuiniger rijdt dan de standaard 2,4-liter benzinemotor.

In de Optima Hybrid koppelt Kia die 2,4-liter grote benzinemotor aan een 30 kW elektromotor, die samen de voorwielen aandrijven via een automatische zesversnellingsbak. Het gecombineerde vermogen van deze aandrijflijn komt uit op 209 pk.

Hiermee moet de grote sedan in 9,2 seconden vanuit stilstand naar de honderd kilometer per uur accelereren, terwijl Kia een nette topsnelheid van 195 km/h claimt.

Soepel

Een speciale koppeling tussen de twee motoren maakt een traditionele koppelomvormer overbodig en zorgt er volgens Kia voor dat optrekken in de Optima Hybrid opmerkelijk soepel verloopt, terwijl het mogelijk zou zijn om tot een snelheid van maar liefst 100 kilometer per uur – zij het voor een korte periode – volledig elektrisch te rijden.

Kia rust de Optima Hybrid uit met een pakket aan efficiënte lithium polymeerbatterijen, die het volgens de fabrikant zonder moeite tien jaar en zo’n 240.000 kilometer vol kunnen houden.

Zuinig

Het hybridepakket maakt de Optima volgens Kia zo'n veertig procent zuiniger dan de standaard 2,4-liter versie. Welke gevolgen dat heeft voor de uitstoot en dus de eventuele belastingvoordelen op deze auto, dat laat zich nog raden. 

Laatst wisten we al te melden dat we nog een jaartje extra moeten wachten op de ‘gewone’ Kia Optima, de Hybrid die in Geneve staat, volgt nog iets later.

Vraag nu een proefrit aan via AutoWeek