AMSTERDAM - Goed nieuws voor mensen die op zoek zijn naar een ruimere hybride om elke dag voordelig mee van en naar het werk te suizen. Op de Salon van Genève is meer informatie losgekomen over de MPV-broer van de Toyota Prius, de Prius+. Eén probleempje, de CO2-uitstoot weten we nog steeds niet.

De Prius+ beleeft vandaag zijn wereldpremière op de Salon van Genève, en inmiddels weten we dat de auto op een aantal essentiële punten verschilt van de PriusV, zoals de auto in Amerika heet. In tegenstelling tot de PriusV heeft ‘onze’ Prius+ altijd een lithium-ion accupakket aan boord.

De Amerikaanse versie moet het voorlopig nog doen met relatief ouderwetse Nikkel-Metaalhydride batterijen. Een voordeel van lithium-ion accu’s is dat ze kleiner en lichter zijn.

Hierdoor kan Toyota de accu’s in de Prius+ tussen de voorstoelen verstoppen, waardoor er achterin ruimte ontstaat voor twee extra zitplaatsen. De Prius+ is daarom in ons land altijd een zevenpersoons auto.

Ten opzichte van de standaard Prius biedt de Prius+ vijftig procent meer binnenruimte. Technisch maakt-ie gebruik van dezelfde aandrijflijn als de 'normale' vijfpersoons versie, waarbij je de keuze hebt uit vier rijstanden; volledig elektrisch, Eco, Normal en Power.

Vreemd genoeg zwijgt Toyota nog steeds in alle toonaarden over het verbruik en de uitstootwaarden van de ruimere Prius. Het blijft dus nog even gissen of deze hybride dus ook wegenbelastingvrij en met veertien procent te rijden is.