Nu eens geen verhalen over comfort, ruimte en uitrusting. Bij de Morgan Threewheeler gaat het om autorijden in de meest pure vorm.

Morgan heeft besloten de Threewheeler, die eerder in de jaren ’30 werd gebouwd, weer in de armen te sluiten. Voor de moderne versie is Morgan zo dicht bij het origineel gebleven.

“De Morgen Threewheeler heeft nog steeds duurrecords in handen voor 1,0-liter auto’s die in de jaren ’30 zijn gezet. Dus waarom zouden we de vorm veranderen,” aldus de makers.

De krachtbron is een V Twin die afkomstig is van motorenbouwer S&S met een vermogen van 115 pk. Prestaties of CO2-uitstoot geeft Morgan nog niet vrij. Wel weet Morgan te melden dat de auto typegoedkeuring heeft voor Europa en Amerika.

Versterkt buizenchassis

De veiligheid in de Threewheeler wordt gegarandeerd door een versterkt buizenchassis en rolbeugels voor de bestuurder en zijn passagier. Een V-riem verbindt de motor met het achterwiel. Morgan benadrukt dat de auto verder totaal niet is gebouwd voor praktisch nut. “Het enige doel is rijplezier.”

Een cockpit met vliegtuigachtige instrumenten moeten het idee versterken dat over de weg wordt gevlogen. Daarvoor zijn ook nog een paar leuke extra’s bedacht. Als optie zijn er stickers te koop waarvan het ontwerp is geïnspireerd op Amerikaanse en Britse luchtmachtlogo’s.

Sticker

Ook zijn er startnummers, strepen, een haaienneus, geblokte vlag, nationale vlaggen en Morgan-vleugels als sticker te koop. Verder kan worden gekozen voor roestvrijstalen uitlaten en zaken als een gepolijst motorblok en grille en koplampbehuizing.

Als prijs geeft Morgan een belastingvrije prijs van ongeveer 30.000 euro op. Omdat de CO2-uitstoot nog niet bekend is, durft de Nederlandse importeur nog geen uitspraak te doen over de prijs in ons land.