Als ze bij Volkswagen denken dat de Golf GTI na het verdwijnen van de Focus ST het rijk alleen heeft in het segment van 'beschaafde hot hatches', dan heeft het merk het mis. Opel komt namelijk met een Astra GSI.

De introductie is nu overduidelijk echt aanstaande, want Opel doet geen moeite om de auto nog te camoufleren.

De GSI verraadt z’n identiteit met twee uitlaatpijpen aan de achterzijde. Onderhuids zitten echter de grote veranderingen: we verwachten een speciaal sportonderstel en ook een interieur waar sportstoelen en een sportstuur je vertellen dat je iets bijzonders hebt aangeschaft.

220 pk

Opel heeft al de ideale motorisering voor een Astra liggen: de 2,0-liter turbomotor met 220 pk. Daarmee heeft hij 10 pk meer dan de Golf GTI en 20 pk meer dan de Peugeot 308 GTI. Met dat vermogen schept de GSI een duidelijke afstand met de sterkste Astra van dit moment, die met de 180 pk sterke 1,6-liter turbomotor.

Tegelijkertijd valt de Astra OPC in een geheel andere categorie. Opel onthult die auto in september op de IAA in Frankfurt. Dankzij de GTC Paris Concept weten we dat de OPC een 2,0-liter viercilinder met variabele turbo en directe inspuiting onder de kap krijgt, goed voor 290 pk. De OPC komt alleen als driedeurs op de markt.

Als het meezit, neemt Opel de Astra GSI mee naar de Autosalon van Genève. Opel heeft al aangekondigd de Zafira Tourer Concept en de productieversie van de Ampera mee te nemen.