AMSTERDAM - Er rijdt momenteel een Peugeot 508 SW rond in de kou van Scandinavië die verdacht veel lijkt op een voorbode van een hoogpotige versie van de nieuwe middenklasser. Een auto die moet gaan concurreren met auto’s als de Audi A4 Allroad.

De woordvoerster van Peugeot Nederland zegt dat er niet binnenkort zo’n modelvariant van de 508 SW op de planning staat.

Tot nu zijn er dan ook alleen maar speculaties over een mogelijke 508 ‘Allroad’.

Waardevolle aanvulling

Een dergelijke versie zou echter een waardevolle aanvulling voor het Peugeot-gamma kunnen betekenen. De 4007 is als SUV geen succes, een 508 SW die hoger op de poten staat en vierwielaandrijving heeft kan dat wellicht wel worden.

Als vierwielaandrijving kan de Hybrid4-techniek bieden die sowieso op de planning staat voor de 508.

Elektromotor

Met die combinatie van een dieselmotor en een elektromotor die de achterwielen aandrijft is Peugeot deze week eveneens aan het testen voor de 3008 Hybrid4 die nog dit jaar in de showrooms verschijnt.

De dieselhybride combineert een 2,0-liter HDiF motor (163 pk) met een elektromotor. Die is goed voor 37 pk. De ’4’ in de naam staat voor de standaard aanwezige vierwielaandrijving.

Premiumversie

Het maximumkoppel is 500 Nm: 300 Nm van de dieselmotor en 200 Nm van de elektromotor. De CO2-uitstoot is 99 gram per kilometer.

Bij de rijker uitgeruste versies is dit 104 tot 108 gram per kilometer. Fraaie waarden voor zo’n flinke auto en wat kracht betreft, is het een prima aandrijflijn voor een eventuele ‘508 Allroad’.

Mogelijk is dat wel de premiumversie van de 508 SW, waarover het merk een jaar geleden al sprak.