Dit is de nieuwe Le Mans-racer van Peugeot. Hij heet opnieuw 908, maar verliest vier cilinders.

De Peugeot 908 raceauto is onlangs nog gekeurd en goed bevonden door niemand minder dan Sandor van Es. Voor Peugeot is het echter al weer tijd om verder te kijken dat leverde afgelopen week een geheel nieuwe 908 op.

Daarbij is de 5,5-liter V12 HDI ingeruild voor een V8 met dezelfde inhoud en een vermogen van 550 pk.

De 908 is ooit begonnen als opvolger van de 905. De naam 908 mag op het nieuwe model nog een keer terugkomen. In 2007 won de auto de titel in de Le Mans Series; in 2009 was er de beroemde één-twee finish tijdens de 24 Uren en ook in 2010 waren er de nodige successen maar ging Audi er vandoor met de winst van de wereldberoemde race.

“We hebben de naam nog eens gebruikt, zodat de auto kan profiteren van de successen waarmee zijn voorganger wordt geassocieerd.”

Dat succes is niet in de laatste plaats het op de kaart zetten van de HDI dieselmotor. De raceauto op diesel heeft zeker een rol gespeeld bij het creëren van het huidige imago van de dieselmotor. Op de golven van het succes van de 908 HDI zijn er wereldwijd inmiddels zeven miljoen HDI-motoren verkocht.