AMSTERDAM - Hyundai neemt de nieuwe i40 CW mee naar de Autosalon van Genève. Daarvan weten we al aardig hoe die er uit gaat zien. Dit is de eerste blik die we krijgen in het interieur.

De Kia Optima mag dan een jaartje vertraagd zijn, de introductie van de Hyundai i40, de evenknie van dat model, ligt vol op stoom. Op de Autosalon van Genève wordt voor Europa afgetrapt met de stationwagenversie; een paar maanden later volgt de sedan.

De i40 is, net als alle andere moderne Hyundai’s, geheel in Rüsselsheim ontwikkeld. Sinds enige tijd staat in die Duitse stad, die van oudsher de vestigingsstad van Opel is, het R&D centrum van Kia en Hyundai. Hyundai meent dat op deze eerste foto van het interieur de ‘premium uitstraling’ van het nieuwe model al te zien is.

De i40 moet vanaf juni de Sonata doen vergeten. Dat moet met name lukken met de 1,7-liter CRDi diesel die met zijn uitstoot van 113 gr/km goed is voor een twintig procent bijtelling-status.