AMSTERDAM - De eerste verkoopstatistieken van 2011 zijn binnen! We plaatsen het uitroepteken niet voor niets, want de positieve trend van 2010 wordt gewoon doorgezet. We noteren een stijging van 19 procent.

In januari werden volgens 75.174 nieuwe auto’s geregistreerd, blijkt uit voorlopige cijfers van Aumacon.

Vorig jaar waren dat er nog 62.776 en dat betekent een verkoopstijging van 19 procent. De marktleider is Volkswagen met 10.413 registraties, een marktaandeel van 13,8 procent.

De Franse merken doen het goed: Renault is nummer twee met een marktaandeel van 7,9 procent, Peugeot is derde met 7,7 procent van alle nieuwregistraties.

Dalers

De aanwezigheid van stijgers in de top 10 betekent automatisch dat er ook dalers zijn. Dat zijn Toyota en Ford. Toyota is vierde met een marktaandeel van 7,1 procent. Het merk zag de verkopen met 16 procent dalen. De Ford-afzet daalde met één procent, waardoor het merk met 6,9 procent van de nieuw verkochte auto’s een vijfde plek bezet.

Andere grote stijgers in de top 10 zijn Fiat en Seat. Beide merken profiteren volop van de wegenbelastingvrije auto’s in hun gamma. Fiat boekte een verkoopstijging van 74,6 procent en steeg daardoor van de twaalfde naar de zevende plek.

Verkooptoename

Seat bevindt zich door een verkooptoename van 67,6 procent nu op een achtste plek, in januari 2010 was dat nog de vijftiende stek.

Verderop in de lijst vinden we de importeurs de relatief gezien het meest recht hebben om de vlag uit te hangen. Bij Chevrolet (20) bijvoorbeeld, waar de verkopen ten opzichte van januari 2010 met 341 procent stegen. Saab (28) verkocht 224,2 procent meer, Alfa Romeo (23) 129,5 procent meer.

Grote verliezer

De grote verliezer in dit verhaal is Honda. Het Japanse merk zag de Nederlandse verkopen in januari bijna halveren van 1.173 naar 591. De importeur vestigt z'n hoop op de Jazz Hybrid, die voor de zomer bij de dealers staat.

Ook bij Lexus zagen ze de verkopen met 34,2 procent dalen, maar daar verkeert de importeur in de wetenschap dat de CT 200h vanaf dit voorjaar de verkopen zal verveelvoudigen. Smart daalde tenslotte in de ranglijst van een 31e naar een 34e plek door een verkoopdaling van 14,1 procent.