De automarkt herstelt langzaam maar zeker van de recessie. Fiat-topman Sergio Marchionne durft daarom weer ambitieus te zijn met z’n doelstellingen.

Marchionne verwacht dat z’n Fiat-Chrysler concern dit jaar dik vier miljoen auto’s verkoopt. Voor de Fiat Group rekent hij op 2,2 miljoen tot 2,3 miljoen auto’s, in 2010 waren dat er 2,08 miljoen.

Bij Chrysler verwacht hij de grote slag te slaan: in 2011 wil de topman meer dan twee miljoen auto’s aan de man brengen.

Overleven

Toch is Fiat-Chrysler er dan nog lang niet, als we Marchionne’s eerdere woorden mogen geloven. Volgens de Italiaanse CEO moet een groot automobielconcern minimaal zes miljoen auto’s op jaarbasis verkopen om te overleven.

Marchionne mikt er op dat Fiat-Chrysler in 2014 de barrière van zes miljoen slecht. Hij gaf eerder al aan dat door deze grens in de toekomst het aantal automobielconcerns wordt beperkt tot vijf à zes.

Kruisbestuivingen

Fiat-Chrysler wil de verkopen opstuwen met diverse kruisbestuivingen. Zo krijgen we in Europa de Fiat Freemont (een aangepaste Dodge Journey, zie foto's), en Lancia's op basis van de Chrysler 300 (waarschijnlijk de Thema) en de Grand Voyager.

De auto's debuteren op de Autosalon van Genève. Daar staat ook de nieuwe Lancia Ypsilon. In 2012 komt de Lancia Flavia op basis van de Chrysler 200.