AMSTERDAM - Volvo beleeft een moeilijke tijd in de Verenigde Staten. In een poging om het tij te keren, gaat het merk op die markt het mes in het modellengamma zetten.

Volvo wil op de Amerikaanse markt het aantal modellen terugdringen, meldt Doug Speck van Volvo USA aan Bloomberg: “We willen terug naar zes modellen in de Verenigde Staten. Momenteel hebben we er nog negen.

We stoppen bijvoorbeeld met de V50, omdat de kopers in Amerika steeds meer cross-overs kopen en stationwagons laten staan. De focus komt in de Verenigde Staten te liggen op de S60 en SUV’s  XC60 en XC90 te liggen.”

Volvo verkocht in 2004 in de Verenigde Staten nog 139.384 auto’s. In 2010 waren dat er nog maar 53.948. Dat betekende een verkoopdaling ten opzichte van 2009 met 12 procent. Door de beperkte verkoopaantallen is het onmogelijk om voor negen modellen marketingbudget te reserveren, aldus Speck. Op dit moment heeft Volvo 316 dealers in de Verenigde Staten.

China

Volvo zet de komende tijd vooral in op de Chinese markt. Het Aziatische land moet al volgend jaar de belangrijkste markt worden voor Volvo. Vorig jaar werden er nog 30.000 Volvo’s verkocht. In Zweden, nu nog de grootste markt, waren dat er 60.000. In 2015 moeten er 200.000 Volvo’s in China worden verkocht. Het aantal dealers moet tegen die tijd zijn gegroeid tot 230 stuks.