Volkswagen heeft plannen om voor de Chinese markt een speciaal merk in het leven te roepen. Aan het plan wordt op het moment gewerkt onder het motto ‘Volkswagen voor de Volksrepubliek’.

Volkswagen was er al vroeg bij in China. Al in de jaren ’80 produceerden de Duitsers er hun auto’s. Op het moment is het merk één van de grootste buitenlandse spelers op die markt.

Om dat succes in de toekomst te kunnen uitbreiden, heeft Volkswagen het plan om in de toekomst met een speciaal merk voor dat land te komen.

Na de integratie van Porsche in dat concern, zal dit het elfde merk merk van de autogigant zijn. Dat meldt het Duitse zakenblad Wirtschaftswoche.

Doelgroep

Het nieuwe merk moet vooral opereren in de klasse waarin VW in China nog niet actief is. De doelgroep zijn nu eens niet de inwoners van metropolen maar de mensen in de kleinere steden die op zoek zijn naar een zeer goedkope auto. Volkswagen heeft met de Kever al eens bewezen dat het die truc beheerst.

Het speciale merk voor China past in de strategie van Volkswagen waarbij in 2018 Toyota moet worden gepasseerd als grootste automerk van de wereld.

In dienst

Tot het einde van 2015 moet in China 10,6 miljard euro worden geïnvesteerd. Op het moment heeft Volkswagen 45.000 mensen in dienst in dat land; in 2018 moeten dat er 80.000 zijn.

Volkswagen is niet de eerste die speciaal voor China een nieuw merk lanceert. General Motors riep enige tijd geleden Baojun in het leven. Honda bouwt samen met een Chinese partner Liniam en PSA heeft voor de lokale markt in China het merk Qichen in het leven geroepen.