Na de facelift van de burgermans-C-klasses is het nu ook de beurt aan de AMG-versies. Het vermogen blijft gelijk, maar het verbruik is aardig teruggedrongen.

De Mercedes C-klasse is onlangs helemaal aangepast aan de eisen van de tijd. Zoals gebruikelijk, ruimt Mercedes voor de AMG-versie een speciaal plekje in. De Super-C is vandaag aan de beurt.

De C63 AMG krijgt nog niet de nieuwe dubbelgeblazen AMG-motor. Hij doet het nog steeds met de turboloze 457 pk sterke V8 met een maximale trekkracht van 600 Nm.

De C-klasse gaat er in 4,5 seconden mee van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is natuurlijk 250 km/u. In de auto heeft de bestuurder de keuze uit vier rijprogramma’s die variëren van hard tot zacht.

Zuiniger

AMG claimt dat de motor tien procent zuiniger is geworden. Voortaal lust hij nog maar 12 liter op 100 km; de stationwagen is op die afstand 0,3 liter onzuiniger.

De afgenomen dorst is te danken aan een nieuwe pomp voor de stuurbekrachtiging en de zeventraps automaat is voortaan voorzien van een ‘Controlled Efficiency’-programma.

Wie op zijn AMG het Performance-pakket bestelt, komt op een totaaltje van 487 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat er eentiende seconde sneller mee.

Speciaal remsysteem

Het pakket bestaat verder uit een speciaal remsysteem met rood gelakte remklauwen, koolstofvezel details op de achterklep en een AMG-stuurwiel met bekleding van nappaleder en alcantara.

De vernieuwde C63 AMG is verder onder meer herkenbaar aan zijn nieuwe grille, en onderspoiler, speciale AMG LED-dagrijverlichting, heldere koplampen, vernieuwde 18-inch wielen. De motorkap is voortaan van aluminium aan de achterzijde is er tot slot een nieuwe spoiler onder aan de bumper.

De nieuwe C63 AMG debuteert op de Autosalon van Genève. Niet lang daarna verschijnt de auto bij de Nederlandse dealers. De prijs is nog niet bekend.