AMSTERDAM - Natuurlijk zijn het voor een volumemerk als VW kleine aantallen maar de Phaeton doet het op zijn oude dag qua verkopen beter dan ooit.

Er zijn er in 2010 7.500 gebouwd, meer dan ooit en in 2011 moeten er nog meer uit de glazen fabriek uit Dresden komen. Daar is nu een tweede shift ingevoerd om de productie op te schroeven.

2010, het jaar van de grootste facelift aan VW’s limousine, is het beste jaar uit de geschiedenis van de Phaeton. Er zijn er 7.500 geproduceerd. Daarmee werd de mijlpaal van 50.000 Phaetons gehaald, die geproduceerd zijn sinds de glazen fabriek in Dresden op 11 december 2001 geopend werd.

Dankzij de invoering van een tweede shift in de fabriek, worden er nu 48 Phaetons per dag gebouwd. Met de hand, van 6 uur ’s ochtends tot 23 uur ’s avonds.

Vooral de Chinese markt zorgt voor een opleving van de Phaeton-verkopen. Volkswagen wil er daar 3.000 verkopen.

In Nederland zijn er tot en met 2010 slechts 337 Phaetons verkocht. Vorig jaar, het jaar van de opleving van de limo, is met 28 exemplaren zelfs het slechtste volledige jaar sinds hij op de markt is. Ter vergelijking, van de Mercedes S-klasse zijn er in de periode eind 2002 tot en met eind 2010 2.800 verkocht.