
Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111
Om maar met de deur in huis te vallen: er staat in de kop van dit artikel geen tikfout. Volkswagen geeft voor de XL1 Concept een verbruik van 0,9 liter per 100 kilometer op, oftewel 1 op 111. De CO2-uitstoot van de tweezitter is 24 gram per kilometer. Imposante waarden, maar hoe heeft Volkswagen dit weten te bewerkstelligen?
Allereerst door een lage luchtweerstand: de Cw-waarde is 0,186. Bovendien heeft Volkswagen flink ingezet op gewichtsreductie: het monocoque en flink wat andere onderdelen zijn gemaakt van koolstofvezel. Hierdoor weegt de XL1 slechts 795 kilogram. Instappen gaat nu makkelijker, omdat Volkswagen vleugeldeuren toepast.
De concept-car is een plug-in hybride. De aandrijflijn bestaat uit een 27 pk/140 Nm sterke elektromotor en een tweecilinder turbodiesel, die 48 pk en 120 Nm ophoest. De TDI heeft een cilinderinhoud van 0,8 liter en is afgeleid van de 1.6 TDI zoals we die al kennen uit diverse producten van de Volkswagen Groep.
Schakelen gaat via een zeventraps DSG-transmissie en XL1 Concept slaat z’n energie op in een pakket lithium-ion accu’s. De auto kan 40 kilometer puur op elektriciteit rijden. De sprint naar 100 km/h kost de auto 11,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/h.
De XL1 is 3,89 meter lang, 1,67 meter breed en 1,16 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 100 liter. De buitenspiegels zijn vervangen door kleine camera’s, dit om de luchtweerstand te beperken. De typische radiator grille maakt plaats voor een zwarte streep in combinatie met led-lampen. De knipperlichten gebruiken ook led-technologie. Aan de achterzijde vinden we een diffusor en rode led-lampen. Tenslotte heeft de XL1 de nieuwste generatie banden met lage rolweerstand en keramische remschijven.
Wie deze XL1 Concept in het echt wil zien, kan 'm van 26 tot 29 januari bewonderen op de Qatar Motor Show.