BMW wilde de gegevens over de gloednieuwe viercilinder downsizemotor nog even voor zich houden. Wij hebben nu echter al nauwkeurige gegevens over het nieuwe blok.

De tweeliter turbomotor van BMW komt in meerdere vermogensvarianten. De motor waarmee het allemaal begint heeft volgens onze bron een vermogen van ‘ruim meer dan 240 pk’. De X1 valt vanaf de lente de eer te beurt om als eerste deze motor onder de kap te krijgen.

Het blok is gemaakt van aluminium en voorzien van de TwinPower-techniek, die we ook van bijvoorbeeld de 3,0-liter zescilinder turbomotor van BMW kennen. De nieuwe viercilinder is dan ook van dat blok afgeleid.

Koppel

De nieuwe versie neemt de plaats in van de X1 xDrive28i. De naam blijft hetzelfde, maar het maximumkoppel ligt volgens onze bron ‘ruim boven de 310 Nm van die auto met 3,0-liter zes-in-lijn’. Het hogere koppel is bovendien al beschikbaar vanaf iets meer dan 1.000 toeren.

Ook op het gebied van verbruik maakt de X1 xDrive28i een forse stap, want met downsizemotor daalt dit van 9,4 liter per 100 km tot ‘minder dan acht liter per 100 kilometer’.

CO2

In het kader van het terugdringen van de CO2-uitstoot gaat BMW de nieuwe viercilinder turbomotor in het hele gamma inzetten. We verwachten het blok bijvoorbeeld in de nieuwe 1-serie (debuut op Autosalon Genève) en de nieuwe 3-serie (2012).

Maar ook in de rest van het gamma kan het niet anders dan dat de atmosferische zescilinders langzaam maar zeker plaatsmaken voor de nieuwe viercilinder downsizemotor.