Ook de autosport ontkomt niet aan de downsizetrend in autoland. De Formule 1 schakelt in de toekomst over op compacte turbomotoren, de nieuwe Audi R18 Le Mans-auto verliest cilinders en ook WTCC- en WRC-auto’s schakelen over op compacte turbomotoren.

Vanaf 2013 schakelt de Formule 1 over op 1,6-liter turbomotoren met vier cilinders.

De nieuwe blokken moeten tot 35 procent zuiniger zijn dan de huidige 2,4-liter V8 motoren, meldt Formule1.nl. In 2013 moeten fabrikanten het jaar door zien te komen met vijf motoren, in de jaren erna zijn dat er vier.

Ook in de 24-uurs-race van Le Mans komen we aan de kop van het veld downsizing tegen. Audi heeft dit weekend de R18 TDI raceauto gepresenteerd en het grote nieuws betreft de motorisering.

Turbodiesel

De R18 TDI heeft een 3,7-liter V6 turbodiesel onder de kap, waar de R15 TDI vorig jaar nog een tiencilinder diesel onder de kap had. Het is nog niet duidelijk of aartsrivaal Peugeot met de 908 HDi dezelfde weg volgt, of in verband met de gewijzigde reglementen zelfs helemaal overschakelt op benzinemotoren.

Vanaf volgend jaar rijden WTCC- en WRC-auto’s al met in de basis dezelfde blokken: 1,6-liter turbomotoren. Door de reglementen van de raceklassen loopt het vermogen uiteen van 280 tot meer dan 300 pk. Ook hier zorgt het gebruik van een turbomotor in plaats van een atmosferische motor voor een lager verbruik.