Het Israelische ETV Technologies zegt een doorbraak op het gebied van accutechnologie te hebben bereikt. Het bedrijf heeft namelijk batterijcellen ontwikkeld met flink meer capaciteit dat de huidige lithium-ion cellen.

Dat meldt de website Drivingdutchman. De gemiddelde actieradius van een elektrische auto is momenteel 100 kilometer, maar met de nieuwe accu’s moet dit stijgen naar 240-280 kilometer.

De ETV-accu’s bestaan uit lithiummangaan-nikkeloxide. De cellen hebben een voltage van 4,7 in plaats van de gebruikelijke 3,2 volt.

Accu's

Er is nog een voordeel: de productie van de nieuwe accu’s is 40 procent goedkoper dan die van lithium-ion accu’s. De levensduur is gelijk aan die van een gemiddelde auto. Kortom: de grootte, de kosten en de capaciteit van de accu’s zijn verbeterd. Diverse fabrikanten hebben naar verluidt al interesse getoond.

Bovendien heeft ETV nog een primeur: een microturbine, speciaal ontwikkeld voor toepassing in de elektrische auto. Ook deze vinding belooft een kostenbesparing ten opzichte van de bestaande (hybride) technieken.

De turbine loopt op diverse brandstoffen: kerosine, benzine, diesel of biobrandstof. Een hybride met de microturbine kan 60-65 kilometer elektrisch rijden voordat de turbine de accu tijdens het rijden oplaadt. Volgens ETV is hierdoor een brandstofbesparing van 30 procent mogelijk.