Aan de nieuwe Audi A8 zijn we al weer een klein jaartje gewend. Nu is het de beurt aan zijn kleine broertje. Deze helemaal nieuwe A6 lost het model af dat stamt uit 2004.

Audi zet komende januari op de autoshow in Detroit deze helemaal nieuwe Audi A6 neer. Rond april worden de eerste exemplaren op de Nederlandse weg verwacht. Zeer kort na de introductie van de sedan, is het de beurt aan de Avant. Waarschijnlijk heeft die op de Autosalon van Genève zijn werelddebuut.

Vooral op het gebied van gewichtsbesparing heeft Audi een grote stap vooruit gemaakt. De carrosseriedelen en delen van de ophanging zijn gemaakt uit aluminium.

Stijfheid

Ook de stijfheid en de stilte in het interieur zijn daarbij gebaat. De aankleding van de auto zorgt er echter voor dat het totale gewicht van de nieuwe A6 afhankelijk van de uitvoering enkele tientallen kilo’s hoger ligt dan dat van het huidige model. De 2,0-liter TDI weegt bijvoorbeeld 1.575 kilo.

Daar zijn we meteen beland bij het motorenaanbod. De tweeliter is de simpelste diesel. Hij heeft een vermogen van 177 pk en lust 4,9 liter diesel op 100 km. De uitstoot is 129 gr/km. Van 0 naar 100 km/u gaat in 8,7 seconden en de top ligt bij 240 km/u. Van de 3,0-liter V6 TDI zijn twee versies te koop. De eerste levert 204 pk en de ander 245 pk. Daarmee kunnen ze in respectievelijk 7,2 en 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 240 of 250 km/u. De eerste uitvoering lust 5,2 liter op 100 km (137 gr/km) en de sterkste verbruikt 6,0 liter (158 gr/km).

Benzineversie

De eenvoudigste benzineversie bij de introductie is de 2,8-liter FSI met 204 pk. Die suist in 7,7 seconden naar 100 km/u, haalt 240 km/u en verbruikt 7,4 liter per 100 km. De uitstoot is 172 gr/km. Vervolgens is er de 3,0-liter TFSI die voortaan 300 pk levert.

Die geeft de A6 vleugels: in 5,5 seconden staat de 100 km/u op de klok en de top is natuurlijk begrensd op 250 km/u. De V6 met compressor lust 8,2 liter op 100 km/u en de uitstoot is 190 gr/km.

Hybride

In een later stadium brengt Audi ook een hybrideversie. Die heeft de zelfde aandrijflijn als de Q5. De 211 pk sterke 2,0-liter TFSI is gekoppeld aan een 45 pk sterke elektromotor. Audi claimt een verbruik van 7,3 liter op 100 km en een uitstoot van 142 gr/km. Dat is twee gram te weinig voor een plek in de twintig procent bijtellingsklasse. De A6 Hybrid gaat in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 238 km/u.

Wat betreft vormgeving levert de A6 geen verrassingen. Na de komst van de A7 Sportback was al duidelijk hoe de nieuwe A6 zou gaan ogen. Welbeschouwd is het de zakelijke versie van die hatchback.

Achterinzittenden

De sedan is 4,92 meter lang – zelfs iets korter dan de huidige. De breedte is 1,87 meter en de hoogte 1,46 meter. Door zijn langere wielbasis hebben de achterinzittenden wel meer beenruimte.

Audi claimt dat de nieuwe A6, door zijn aangepaste motoren op z’n meest negentien procent minder verbruik dan het huidige model. Verder vinden veel accessoires uit de A8 hun weg naar dit kleine broertje. Als optie is er een head up display te koop en het standaard MMI-systeem is binnenkort te koop met een tastfunctie.