AMSTERDAM - Je zou het niet zeggen, maar de Jaguar XF is toch alweer sinds 2008 op de markt. Zo onderhand wordt het dus tijd voor een tussentijdse facelift, en daar is Jaguar dan ook druk mee bezig.

De belangrijkste wijzigingen betreffen toch wel de lichtunits. De volgende generatie XF krijgt aan de voor- en achterkant nieuwe kijkers. En dat is goed nieuws, want als er al een kritiekpuntje was betreffende het uiterlijk van de fraaie Jaguar, dan betrof het toch wel de lichtunits. Bovendien voert het Engelse merk wijzigingen aan de bumpers door.

Het merk wil er zelf nog niets over kwijt, maar als we de ontwikkelingen bij Jaguar-LandRover volgen, kan het niet anders dan dat de 3,0-liter V6 plaatsmaakt voor een nieuw blok.

Dat is dan de 2,0-liter Ecoboost turbomotor, die ook al in de Land Rover Range Rover Evoque komt te liggen. De viercilinder komt vermoedelijk alleen beschikbaar met een vermogen van 240 pk. Het verbruik van de basisversie moet met de introductie van deze nieuwe downsizemotor aanzienlijk dalen.

Supercharged V8

Bovenin het gamma blijven de motoriseringen dezelfde. Zowel de 3,0-liter turbodiesel (211, 240 of 275 pk) en de 5,0-liter V8 met 385 pk zijn nog behoorlijk vers en kunnen nog wel een paar jaar vooruit. Ook komt er weer een XFR met supercharged V8, met een vermogen dat waarschijnlijk weer op 510 pk uitkomt.

Jaguar onthult de XF pas na de Autosalon van Genève. Dat betekent vermoedelijk een publieksdebuut op de IAA in Frankfurt, die in september 2011 z’n poorten opent.