AMSTERDAM - Toen Audi in maart van dit jaar tijdens de autosalon van Genève de A1 aan het publiek toonde, werd meteen ook maar een elektrische uitvoering voorgesteld. Hoewel het er voorlopig niet naar uitziet dat die elektrische variant ook daadwerkelijk in productie gaat konden wij wel alvast met een prototype rijden.

Meer dan een knipoog leek de elektrische A1 e-tron niet... tot we onlangs in Ingolstadt de kans kregen om met deze seriehybride te rijden.

Er wordt voor ontwikkelingsdoeleinden namelijk een kleine serie gebouwd. De A1 e-tron wordt alleen aangedreven door een elektromotor.

Wanneer de lading van de accu beneden peil raakt, springt een onder de kofferbakvloer gemonteerde range extender met een wankelmotor aan om voor elektriciteit te zorgen. Deze motor is niet verbonden met de wielen.

Elektromotor

De elektromotor is goed voor continu 61 pk en 150 Nm, en kan kortstondig pieken tot 102 pk en 240 Nm. Puur op de accu moet een actieradius mogelijk zijn van net iets meer dan 50 km.

En wanneer de range extender meedoet, moet de A1 e-tron ruim 250 km ver kunnen komen. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 1,9 l benzine per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 45 gram per kilometer.

Wankemotor

We hadden hier graag het geluid van de wankelmotor beschreven, alleen was dat apparaat niet nodig tijdens onze rit. We hebben het puur op de accu gedaan. En dat een genoegen: de elektromotor zorgt al direct voor een geweldige krachtsexplosie. Het autootje gaat lekker rap van start en reageert geweldig alert op het stroompedaal.

Meer dan een licht gezoem van de elektromotor en de accukoeling valt er niet te horen. Het gebrul van een motor missen we desalniettemin geen moment, de aandacht gaat op het bochtige parcours volledig uit naar het sturen, remmen en het doseren van de elektriciteit. De kennismaking was beperkt maar het smaakt naar meer.