AMSTERDAM - Als Brabus een nieuwe creatie de poorten uit rolt, is het meestal een zeer potente versie van een Mercedes-Benz. In het geval van de SLS AMG pakt het merk het anders aan: Brabus houdt het bij wat bescheiden fijnslijperij.

Brabus noemt de Widestar-behandeling ‘een maatpak voor de SLS AMG’. Zo zijn er lichtgewicht wielen met een diameter van 20 inch aan de voorzijde, achter is dit zelfs 21 inch. Ondanks de grotere diameter wegen de wielen 12 procent minder dan die van de gewone SLS AMG.

Het Duitse merk monteert nieuwe voor- en achterspoilers en een diffusor achter. De bodykit maakt de toch al forse SLS 20 millimeter breder aan de achterzijde. Alle onderdelen van de bodykit zijn van koolstofvezel met een matte of ‘naakte’ afwerking. Optioneel wil het bedrijf uit Bottrop de SLS de toevoegingen met alle plezier in een andere kleur spuiten.

Niet voor de show

De auto ligt 30 millimeter dichter bij het asfalt. De bestuurder kan de rijhoogte overigens beïnvloeden. Brabus benadrukt dat de tuning zeker niet voor de show bedoeld is: het hele pakket is in de windtunnel getest om te kijken wat het voor effect op de aerodynamica is.

De 6,2-liter V8 blijft onaangeroerd, maar Brabus monteert wel een high performance uitlaatsysteem. Dit zorgt allereerst voor tien extra pk’s, waardoor het totaal op 581 pk komt. Bovendien is een sportiever uitlaatgeluid. Het uitlaatsysteem is gemaakt van titanium en weegt 12 kilogram minder dan het standaarduitlaatsysteem.

Alcantara

Brabus is ook het binnenste niet vergeten. Het bedrijf verwent de inzittenden met speciale vloermatten, koolstofvezel inlegstukken en aluminium pedalen. De snelheidsmeter loopt door tot 400 km/h. Voor de stoelbekleding biedt Brabus exclusief alcantara.

De prijs van al dit fraais is nog niet bekend, de auto is al wel op de Essen Motor Show te bewonderen.