AMSTERDAM - Normaal gesproken denk je bij een persbericht van Lorinser aan supervette Mercedessen. Morgen presenteert de Duitse tuner op de Essen Motor Show echter iets heel anders.

Het komt met een retrofit-hybridesysteem voor compacte auto’s. Het Easybrid-systeem is gemonteerd op een Smart Fortwo.

Lorinser heeft op een Smart Fortwo een elektromotor gemonteerd. Die wekt 30 kW op (41 pk) en stelt de Fortwo in staat maximaal 30 kilometer geheel elektrisch te laten rijden. Daarna kan de bestuurder de verbrandingsmotor inschakelen. Lorinser heeft het systeem Easybrid gedoopt.

Het systeem kan op bestaande compacte auto’s worden gemonteerd, en dan alleen bij auto’s met remtrommels achter.

Trommelremmen

Easybrid wordt gedemonstreerd op een Smart Fortwo, die de motor achterin heeft maar Lorinser meldt dat de techniek ook kan worden geleverd voor modellen als de VW Polo, de Renault Twingo of de Fiat 500.

Voorwaarde is dat de auto trommelremmen achter heeft. Bij dergelijke voorwielaangedreven auto’s is er na montage van Easybrid zelfs sprake van vierwielaandrijving.

Opladen

De elektromotor wordt gevoed door lithium ion-accu’s. Die kun je thuis aan de stekker opladen, Lorinser monteert echter ook technologie die zorgt voor bijlading tijdens het rijden, bijvoorbeeld tijdens het remmen.

Kosten? 5.000 euro, dus als de auto dat niet eens meer waard is, heeft de ombouw niet zo veel min meer. Om het interessant te maken denkt Lorinser ook aan het aanbieden van een abonnement op het accupakket.