Het Indiase Mahindra neemt SsangYong over, dat vorig jaar ontsnapte aan faillissement. In maart moet het proces zijn voltooid.

Mahindra heeft een overeenkomst gesloten waarbij SsangYong in het concern wordt ingelijfd voor een bedrag van 322 miljoen euro.

Sinds februari 2009 worden de zaken bij SsangYong gedaan onder supervisie van de rechtbank. Het bedrijf ontsnapte toen ternauwernood aan een faillissement. Het Chinese SAIC, dat destijds de eigenaar was van het merk stapte had de hoop opgegeven.

De overeenkomst met Mahindra hing al langer in de lucht. Marktanalisten twijfelen of Mahindra bereid is om voldoende te investeren om SsangYong er weer helemaal bovenop te helpen en nieuwe modellen te ontwikkelen.

Vooral de beperkte aanwezigheid op de wereldmarkt wordt gezien als probleem van SsangYong. Op het moment verkoopt het merk naast Zuid-Korea auto’s in China, Rusland, Europa en het Middenoosten.

Vleugels

Mahindra probeert de afgelopen tijd zijn vleugels verder uit te slaan. Eerder dit jaar werd Renault uitgekocht uit een joint venture waarbij de Logan wordt gebouwd voor de Indiase markt. Ook heeft het bedrijf een meerderheidsaandeel in Reva Electric Car, eveneens een Indiaas bedrijf dat zich specialiseert in het maken van EV’s.

Tot slot probeert Mahindra al een tijdje met weinig succes een voet tussen de deur te krijgen op de Amerikaanse markt, waar het pickups en andere bedrijfswagens wil gaan verkopen.