De productie van de Renault Vel Satis is inmiddels lang en breed gestopt. De Latitude moet de stellingen in de topklasse gaan verdedigen. Die auto is niet veel meer dan een Koreaanse Samsung SM5 met een Renault-neus.

In verschillende landen in Europa brengt Renault op het moment de Latitude op de markt. De Nederlandse importeur laat dit model, dat boven de Laguna in het programma valt, aan zich voorbij gaan. Daar zit de Koleos nog vers het geheugen.

Die SUV was eveneens een van het Koreaanse zustermerk Samsung geleend model, dat maar niet erg wilde aanslaan in ons land.

In Duitsland wordt de auto wel gevoerd, maar ook daar wordt een slag om de arm gehouden. De Latitude kan niet worden gekocht, maar alleen worden geleast voor een periode van vier jaar of 40.000 kilometer. Renault Duitsland onderzoekt zelfs of een dergelijke constructie in de toekomst ook met de Laguna en Espace kan worden toegepast.

Flink

De Renault Latitude is met zijn lengte van 4,90 meter een flinke jongen – het formaat van een Audi A6. De breedte is 1,83 meter en de hoogte is 1,48 meter. De bagageruimte is 511 liter groot. Renault biedt de Latitude met drie motoren aan. De eerste is een 2,0-liter viercilinder diesel moet een vermogen van 175 pk en een maximale trekkracht van 360 Nm.

Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 6,5 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 170 gr/km. Daarna volgt de 3,0-liter V6 dCi die 241 pk in huis heeft en een maximaal koppel van 450 Nm.

Renault geeft een brandstofverbruik op van 7,2 liter op 100 km en een uitstoot van 188 gr/km. De enige benzinemotor is een 2,0-liter met 140 pk die eveneens op bioethanol kan rijden. Die lust 7,9 liter op 100 km en stoot 172 gr/km uit.

Rijk

De Renault Latitude is standaard zeer rijk uitgerust. Op de lijst prijken een climate control met drie zones, een luchtreinigingssysteem voor het inzittendencompartiment en een parfumeur. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. De bestuurdersstoel kent bovendien een massagestand.

Ook lederen bekleding, zit er altijd op. Tot slot is de Latitude nog behangen met zaken als een multimedia navigatiesysteem en een Bose audioinstallatie. Er is een achteruitrijcamera, een bandenspanningscontrolesysteem en bixenon-verlichting die meeschijnt in de bocht.

De Duitse importeur meldt tot slot dat er wordt gehoopt om meer Latitudes ‘weg te zetten’ dat de duizend Vel Satissen die daar ooit zijn verkocht.