Mazda heeft de 2 onder handen genomen. De wijzigingen aan het model zijn niet heel ingrijpend, maar voldoende om ‘m met vertrouwen z’n tweede levensfase in te sturen.

Het opgefriste model – dat zowel als drie- als vijfdeurs leverbaar blijft – is nog een meest herkenbaar door de neus, die het huidige Mazda-familiegezicht toont. In het interieur vallen de nieuwe bekledingsstoffen van het zitmeubilair op, en de gewijzigde opzet van het dashboard.

Voor de vernieuwde Mazda2 heeft de producent voor de Nederlandse markt drie benzinemotoren beschikbaar: een 1,3-liter van 75 pk, een 1,3 High Power met 84 pk en een 1,5 die 102 pk opwekt. Mazda heeft de gelegenheid aangegrepen om alle drie de motoren die al leverbaar waren in de 2 eens onder de loep te nemen om ze te laten voldoen aan de Euro 5-emissienormen en dus om ze minder brandstof te laten verbruiken.

Wij maken nader kennis me de sterkste motor uit het gamma, de vijftienhonderd met 102 pk. Dat vermogen lijkt er niet helemaal uit te komen; je moet de motor behoorlijk aansporen om ‘m er de sokken in te laten zetten. Maar wie niet bang is om het gaspedaal wat langer te vloeren en de krachtbron de hogere toerenregionen te laten opzoeken, die weet een behoorlijke snelheid uit de Mazda te halen.

Motorgeluiden dringen niet nadrukkelijk door tot het interieur van de 2, dus daar hoef je je niet voor in te houden. Anders wordt dat als je kiest voor de automatische transmissie die Mazda aanbiedt in combinatie met de 1,5-liter. Het is een rechttoe rechtaan viertraps transmissie om de kosten niet de pan te laten uitrijzen.

De Mazda2 is ook in z’n jongste gedaante een vlot sturende auto. De elektrische stuurbekrachtiging voelt natuurlijk aan en stuurbewegingen worden direct opgevolgd. We zouden hooguit een iets zwaardere, vleziger besturing rond de middenstand op prijs stellen. De aanpassingen van de ingenieurs aan het onderstel hebben hun vruchten afgeworpen. De mensen van Mazda namen voor de facelift onder andere de vering, demping en de sporing van de wielen van de 2 onder handen. Het resultaat is dat de Mazda2 comfortabeler is geworden en oneffenheden in het wegdek beter filtert. Bij snelle lastwisselingen is de achterzijde van de auto nu minder losjes, wat de Mazda2 dan wel iets minder attractief maakt om te berijden, maar wel veiliger. De Nederlandse importeur laat de prijslijst van de Mazda2 starten bij een kleine elf mille.

 

De volledige rij-impressie met de vernieuwde Mazda 2 staat in AutoWeek 46, die op 17 november in de winkels ligt.