Ook al bestaat Porsche Exclusiv pas in 2011 25 jaar, dit jaar waren er al twee speciale 911’s, waarmee de afdeling vooruitloopt op het feest. Gisteren maakten we kennis met de 911 Speedster.

Er is nogal wat voor nodig om in de omgeving van Monaco de aandacht te trekken. Toch lukt het met de knalblauwe 911 Speedster aardig. Want wat schreeuwt de bijzondere open versie om aandacht.

Met zijn zwarte wielen die als twee druppels water lijken op de Fuchs-wielen uit de jaren tachtig, het lage voorruitje en de dubbele bulten op het enorme achterwerk. De kleur Pure Blue is exclusief voor de Speedster, net als veel andere zaken.

Bijvoorbeeld het met de hand gestikte leer op het stuurwiel. En over leer gesproken, alles wat in het interieur maar met leer bekleed kon worden is voorzien van een laagje koeienhuid.

Heerlijke toerenmotor

De 3,8-liter boxer is net als bij de eerdere Porsche Exclusiv-911, de Sport Classic, opgevoerd tot 408 pk. Een heerlijke toerenmotor. Raspend bij lage toeren, warmbloedig van klank als hij tot over de 7.000 toeren gaat. Mooier van toon dan de 911 Turbo.

De purist in ons vraagt om een handbak, de Speedster kun je echter alleen met de razendsnel schakelende PDK krijgen. Geen straf, want de bak behoort tot de beste versnellingsbakken met dubbele koppeling die we kennen.

Hij reageert bijvoorbeeld sneller op de flippers dan de transmissie van de Mercedes SLS AMG. De Speedster is behoorlijk hard gedempt, ook met het Porsche Active Suspension Management op de gewone stand. En voor een open auto voelt hij zeer stijf aan.

 

De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 46 die op 17 november verschijnt.