Audi is druk bezig met de ontwikkeling van plugin-hybrides en elektrische auto’s. Inmiddels buigen de ingenieurs in Ingolstadt zich over de vraag hoe die zich veilig door het verkeer moeten begeven.

We staan aan de vooravond van de opkomst van de elektrische auto. Eén van de struikelblokken daarbij is dat EV’s op lage snelheden geluidloos zijn. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Inmiddels wordt in Japan en de VS gewerkt aan wetgeving op dit gebied en bij Toyota rijdt al een Prius rond die klinkt als een ufo.

“We spreken van stille auto’s als een EV rijdt met een snelheid van minder dan 25 km/u,” zegt Dr. Ralf Kunkel van Audi. “Tot die snelheid zijn elektrische auto’s vrijwel geluidloos. Daarna krijgt het bandengerol en het windgeruis de overhand.”

Geluidsoverlast

Bij het ontwikkelen van het geluid voor een elektrische auto wordt bij Audi goed opgelet dat één van de kwaliteiten van een EV niet om zeep wordt geholpen. “Naast een lagere uitstoot werken ze ook mee aan een reductie van geluidsoverlast.”

De akoestische afdeling bij Audi werkt op het moment hard aan een oplossing van dit probleem. “We zijn bezig met de vraag hoe de Audi van de toekomst klinkt,” vertelt Kunkel. “De ‘Vorsprung durch Technik’ moet doorklinken in dat geluid. Het geruis van bladeren of het gekwinkeleer van vogels zal het dus niet worden. Het geluid van ruimteschepen dat je in film hoort, doet denken aan auto’s. Dat is voor ons een reële optie. Het geluid wordt in elk geval nieuw en verrassend. De RSQ uit de film ‘I Robot’ geeft een goed idee van het geluid.”