Lexus is 20 jaar als merk in Nederland. Wat heeft twee decennia Toyota’s premiummerk op Nederlandse bodem gebracht?

De groei van Lexus is heel gestaag gegaan. In het eerste jaar was er alleen de LS 400.

Het model dat moest gaan concurreren met de Mercedes S-klasse en de BMW 7-serie. In 1990 gingen er 16 op kenteken, het jaar erna 99, in 1992 werden er voor het eerst meer dan 100 Lexussen in Nederland aan de man gebracht.

Het jaar erna kwam er een tweede model, de GS. Pas in 2000 kwamen de verkopen op gang, en dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de eerste IS toen leverbaar was.

Dieselmotor

Het zou nog tot 2006 duren dat Lexus in Nederland voor het eerst meer dan 1.000 Lexussen in een jaar zou verkopen. De 1.474 exemplaren van dat jaar is nooit meer gehaald. De tweede generatie IS met dieselmotor is daar vooral voor verantwoordelijk.

De verkopen van Lexus per model:

IS        3.730 sinds 2000

RX       3.133 sinds 2000

GS       1.091 sinds 1993

LS       451 sinds 1990

SC       131 sinds 2001 

Hybride-aandrijving

Op 1 januari 2010 reden er volgens de cijfers van BOVAG-RAI 9.559 Lexussen in Nederland. Volgend jaar moet de CT 200h, de compacte premium hatchback met hybride-aandrijving voor een forse impuls zorgen. Dat zal gezien de 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik en de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM zeker lukken.

Omdat het kersverse model er is, staat Lexus overigens wel op de AutoRAI van 2011 die in april plaatsvindt.