In Sant’Agata Bolognese is al in het voorjaar de laatste Lamborghini Murciélago geproduceerd. Vandaag wordt dat gevierd met een overzicht bij de fabriek van alle twaalfcilinders van het merk.

Al op 11 mei van dit jaar is de laatste Lamborghini Murciélago geproduceerd. De in ‘Arancio Atlas’ uitgevoerde LP670-4 Superveloce was nummer 4.099 en is naar een Zwitserse klant gegaan. Met dat productieaantal is deze Lamborghini het succesvolste twaalfcilindermodel van het merk. Vandaag is een Murciélago SV onder begeleiding van een 350 GT, Miura, Countach en een Diablo vertrokken voor een symbolische laatste rit.

“Bijna een decennium lang is de Murciélago een icoon van ons merk geweest,” vertelt Lambo-baas Stephan Winkelmann. “Deze auto belichaamt de pure, onaangetaste waarden van ons merk. Hij is extreem, compromisloos en heel erg Italiaans. In 2011 gaan we verder met de toekomst en presenteren we de opvolger van de Murciélago met de meest moderne techniek en opnieuw een bijzonder design.”

In 2001 werd de Murciélago gepresenteerd met een 6,2-liter V12 met een vermogen van 580 pk. Bij de presentatie van de LP640 groeide de cilinderinhoud naar 6,5-liter en het vermogen naar 640 pk. Intussen werd ook nog de Murciélago Roadster gepresenteerd. Daarbij is het dakje niet veel meer dan een bescherming tegen de elementen. Een tocht in die auto wordt door Lamborghini omschreven als ‘een rit in het oog van een orkaan’.

Dit jaar luidde de LP670-4 Superveloce het einde in van de Murciélago-productie. Het vermogen groeide voor die auto naar 670 pk en het gewicht werd met honderd kilo gereduceerd. In 3,2 seconden knalt hij van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 342 km/u.