De AutoRAI 2011 beleeft een voortvarender voorbereiding dan de editie van 2009, maar de organisatie heeft nu toch met een tegenslag te maken. Toyota en Daihatsu laten bij deze editie namelijk verstek gaan.

Dat hebben woordvoerders tegenover ons bevestigd. De woordvoerder van Toyota geeft de volgende verklaring voor het opvallende besluit: “We hebben onze planning voor 2011 goed overdacht en zijn tot de conclusie gekomen dat deelname aan de AutoRAI niet genoeg helpt bij het verwezenlijken van onze marketingdoelstellingen. We geven ons geld liever aan andere promotieactiviteiten uit. We werken bijvoorbeeld aan een evenement voor klanten, om de merkbeleving te vergroten.”

Geen primeurs

Ook Daihatsu is er in april niet bij, aldus een woordvoerder in Vianen: “Wij hebben besloten om niet bij de AutoRAI 2011 aanwezig te zijn, een beetje om dezelfde redenen als Toyota. De AutoRAI doet z’n best om de kosten voor deelnemers zo laag mogelijk te houden, maar ons marketingbudget is klein en we besteden het geld liever aan andere zaken. Dat is de belangrijkste reden, ook speelt een rol dat we nauwelijks primeurs hebben.”

De AutoRAI 2011 vindt plaats van 13 tot en met 21 april. De auto’s worden gewoon weer per merk tentoongesteld, en niet meer in ‘belevingswerelden’ zoals op de editie van 2009. De opzet van dat evenement was mede de oorzaak van tegenvallende bezoekerscijfers.