Hoewel ook het VW-concern inmiddels aan de ontwikkeling van elektroauto’s werkt, is men nog niet helemaal overtuigd dat dit in alle gevallen de heilige graal is.

In 2013 komen de elektrische VW Golf, Jetta en Passat op de markt. “De elektroauto wordt pas echt interessant als we voldoende groene stroom hebben”, aldus Raymond Gense, manager duurzame ontwikkeling bij importeur Pon.

“Als de stroom wordt opgewekt door conventionele technieken is de winst heel beperkt.” Bovendien is het volgens Gense vele malen goedkoper (en dus efficiënter) om de CO2-reductie te reduceren door doorontwikkeling van de huidige verbrandingsmotoren.

Relatief simpele maatregelen

“Dankzij relatief simpele maatregelen stoot een Fabia Greenline bijvoorbeeld 89 gram per kilometer uit, een elektroauto doet het alleen beter als je de stroom zou opwekken met kernenergie of een waterkrachtcentrale. En het duurt nog heel lang voordat CO2-reductie via elektriciteit kosteneffectief is.”

Ook is er volgens Gense in verhouding te weinig aandacht voor NOx. “Als we in 2015 in Nederland aan de NOx-norm willen voldoen, moet er nog heel wat gebeuren. Dan moet je of de diesel destimuleren, of diesels met NOx-filter stimuleren.

”De overheid is hier inmiddels reeds mee begonnen door € 1.500 subsidie te verschaffen op een dergelijk filter, zodat Pon overweegt om de 140 pk Euro 5-TDI in ieder geval in de VW Passat te vervangen door een BlueTDI die dankzij ureuminspuiting aan de Euro 6-norm voldoet.