De prijs van koolstofvezel daalt langzaam maar zeker en dat geeft fabrikanten meer mogelijkheden tot gewichtsbesparing. Mercedes-Benz gaat het edele materiaal daarom ook intensief inzetten in de ‘gewone’ modellen, te beginnen met de SL 63 AMG.

Dat hebben Mercedes-ingenieurs ons in Stuttgart verteld. De nieuwe SL 63 AMG komt in 2012 op de markt.

De ingenieurs passen niet alleen koolstofvezel toe voor zichtbare delen als (bijvoorbeeld) dak, deuren en motorkap, maar ook onderhuids: “We streven bij onze auto’s naar de beste materialenmix. Zo heeft de nieuwe CLS bijvoorbeeld al aluminium portieren om gewicht te besparen.”

Beslissing

Het nieuwe gewichtsbesparingsprogramma blijft niet alleen beperkt tot de SL 63 AMG, aldus de ingenieurs.

“In 2013 volgt ook de gewone SL, die dan overigens al enige tijd op de markt is. De beslissing om dat dan pas te doen, heeft te maken met de productiecapaciteit. Het is nog te doen om te beginnen met de SL AMG’s, alle SL’s zou een te grote hoeveelheid zijn bij de start van de toepassing van koolstofvezel op grotere schaal.”

Ook in S-klasse

Mercedes wil het intensieve gebruik van koolstofvezel na de introductie op de SL verder uitbreiden in het gamma. Ook de nieuwe S-klasse krijgt meer van het lichtgewicht materiaal aan boord, en de volgende generatie E-klasse (verwacht in 2016) is ook een goede kandidaat.

Voor auto’s in lagere prijsklassen, zoals de A- en de B-klasse, is intensief gebruik van het materiaal dan waarschijnlijk nog steeds te duur.

Koolstofvezel

Uiteraard heeft Mercedes-Benz al de nodige ervaring met koolstofvezel in productieauto’s: de SLR McLaren was uit het edele materiaal vervaardigd. Met z’n vanafprijs van boven de 600.000 euro was hij voor gewone stervelingen echter volslagen onbereikbaar.

De SL 65 AMG Black Series die later volgde, schudde onder andere door intensief gebruik van koolstofvezelcomposieten maar liefst 250 kilogram af. Ook die auto bleef echter voor vrijwel iedereen onbereikbaar met z’n vanafprijs van 486.169 euro.