De winter van 2009/2010 heeft veel mensen met de overvloedige sneeuwval tot wanhoop gedreven, maar voor de bandenleveranciers kwam het stiekem ook wel als een geschenk uit de hemel.

De verkoop van winterbanden is namelijk zo hard gestegen, dat de winterbanden in razend tempo uitverkocht raken.

Bandenfabrikanten moeten momenteel alle zeilen bijzetten om aan de grote vraag naar winterbanden te voldoen.

Winterschoeisel

Vorig jaar verkochten de bandenleveranciers in Nederland ongeveer 1.200.000 winterbanden. Marktanalisten verwachten dat er dit jaar nog meer winterschoeisel wordt verkocht. In de winter van 2008/2009 waren dat er nog slechts 700.000.

Ed van Proosdij, sales support manager van Goodyear Dunlop Nederland, bevestigt de berichten: “De vraag naar winterbanden is inderdaad groter dan ooit. We produceren ook meer dan ooit tevoren."

Verkoopstijging

"Dit jaar verwachten we voor onze merken een verkoopstijging van 15 to 20 procent. Behalve het weer is ook de nieuwe wetgeving in Duitsland een belangrijke factor die de vraag opstuwt. De levering van specifieke zomerbanden is nu juist ook lastig. Mensen die 23-inch zomerbanden voor hun BMW X5 willen, zullen momenteel waarschijnlijk teleurgesteld worden.”

Jessica van der Gught, communication manager van Michelin, onderschrijft het verhaal van Ed van Proosdij grotendeels: “Het is inderdaad zo dat de levertijd op de veelgevraagde afmetingen winterbanden bij ons stijgt, maar onze fabrieken draaien op volle toeren. Ik heb in de media gelezen dat bij bandenmerken dit jaar lagere productiecapaciteit zouden hebben, maar dat is bij ons zeker niet het geval.

Heel Europa

Van der Gught vervolgt: “Er zijn drie factoren die daarbij een rol spelen: ten eerste de vraag naar winterbanden die over heel Europa gestegen is, onder andere door de nieuwe regelgeving in Duitsland en Oostenrijk."

"Ook hebben de Nederlanders natuurlijk de barre winter nog in het achterhoofd. Tenslotte hebben we ook een nieuwe lijn winterbanden, waar veel interesse voor is.”