Alfa Romeo is het eerste merk van de Fiat Auto Groep dat de TCT-transmissie met dubbele koppeling gebruikt, later zullen alle merken van het concern met de nieuwe versnellingsbak leverbaar worden. Ook de producten van Chrysler.

Op dit moment maken we de eerste kilometers met de TCT-versnellingsbak. De dubbele koppelingsbak met zes versnellingen debuteert in de Alfa Mito en kort daarna wordt hij in de Giulietta leverbaar.

Bij beide auto’s bedraagt de meerprijs 1.600 euro. Een opvallend verschil met veel andere transmissies met dubbele koppeling is dat elektronica het in de manuele stand niet overneemt.

Geef je bijvoorbeeld in een Volkswagen met DSG vol gas dan besluit de bak zelf tot terugschakelen, terwijl je daarop in de handmatige modus vaak helemaal niet zit te wachten.

Chrysler

De TCT wordt leverbaar in alle A-, B- en C-segmentmodellen van Alfa, Fiat en Lancia maar ook de Chrysler-producten worden met de techniek leverbaar. Waarschijnlijk volgen later ook de D-segment auto’s zoals de opvolger van de Alfa 159.

De transmissie is bedoeld voor voorwielaangedreven auto’s of auto’s die 4x4 hebben maar wel een systeem dat op voorwielaandrijving gebaseerd is, zoals in de Panda 4x4.

Het nieuwe mechaniek telt 6 versnellingen maar kan in de toekomst relatief gemakkelijk worden uitgebreid met een zevende versnelling. Het maximum koppel dat de bak aan kan is 350 Nm.