De groene revolutie woedt hard binnen Volvo. Het volgende project van de Zweden is een elektrische auto die extra reikwijdte krijgt dankzij een brandstofcel.

De technologie staat nog helemaal aan het begin van de ontwikkeling, dus veel concrete informatie is er nog niet.

In principe gaat het om een elektrische auto die een brandstofcel aan boord heeft met een zogenoemde hervormer. Die heeft als taak om een vloeibare brandstof, in dit geval benzine, om te zetten in waterstofgas.

De brandstofcel moet dit gas vervolgens omzetten in elektrische energie die de elektromotoren aandrijft. De enige eindproducten van dit proces zouden elektriciteit, water en een klein beetje CO2 moeten zijn.

Accupakket

Naar verwachting kan het bereik van elektrische auto’s door deze technologie met 250 kilometer worden vergroot. Dat is dus bovenop de actieradius die je van een vol accupakket krijgt.

Daarmee zou het grootste minpunt van elektrische auto’s dus verleden tijd zijn. In 2012 hoopt Volvo twee testversies te kunnen laten rondrijden, gebaseerd op de Volvo C30 DRIVe Electric. Wanneer de technologie eventueel productierijp zou kunnen zijn, is nog niet bekend.