AMSTERDAM - Het mag dan een ingrijpende facelift lijken, volgens Volkswagen is dit toch echt de volledig nieuwe zevende generatie Passat. Wij rijden vandaag en morgen onze eerste kilometers rond Barcelona.

Zeker, zijn voorkant is vollegig anders met de Phaeton-looks en ook de achterkant is flink op de schop gegaan. Maar van opzij moet je toch wel erg goed kijken om te zien dat dit de volgende generatie Volkswagen Passat is.

Toch is er volgens Volkswagen niet één stuk plaatwerk uitwisselbaar met het oude model. Vanbinnen is er wat gesleuteld aan betere materialen en afwerking, maar ook daar zien we vooral vertrouwde lijnen terug.

Het grote verschil met de oude Passat zit hem vooral in het grote scala aan leukigheden, die doorgaans alleen in hogere klassen te vinden zijn.

Denk aan geventileerde stoelen met massagefunctie, sensoren die in de gaten houden of je alert blijft (het 'kopje koffie' van Mercedes-Benz), elektronica die trapsgewijs ingrijpt als je ergens tegenop dreigt te botsen en blindehoeksensoren (Volvo's BLIS).

Slimme sensor

Maar niettemin is Volkswagen zelf ook aan het Willie-Wortelen geslagen, want niet eerder zagen we de slimme sensor onder de achterbumper, zodat je met een beweging van je voet de klep kunt laten opengaan als je de handen vol met boodschappen hebt. BMW doet het inmiddels ook in de 5-serie Touring.

Op het gebied van motoren bekend spul, maar Volkswagen heeft ze allemaal wel nog een stukje efficiënter weten te maken. Wij reden met de 1.6 TDI, die dankzij een bijtelling van 20 procent zonder twijfel de meestverkochte Passat zal worden in ons land.

De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 44, die op woensdag 3 november verschijnt.