Jaguar wil flink uitbreiden en een introductie op de groeimarkten doet daarbij natuurlijk wonderen. Om die reden praat de Engelse fabrikant nu met Chinese fabrikanten voor samenwerking.

‘Op dit moment zijn we druk aan het onderhandelen met partijen uit China,’ vertelde CEO Carl-Peter Forster op een forum in Shanghai aan Automotive News. ‘Wanneer we een overeenkomst beklinken en wat de planning daarna is, is vooralsnog echter onduidelijk.’

De komende jaren introduceert Jaguar niet alleen nieuwe sportwagens, maar ook een spirituele opvolger van de X-Type (afbeelding 2) en diverse hybrides.

Van die laatste modellen verwacht Forster in het begin geen wonderen: ‘De klanten moeten nog erg wennen aan hybrides en lopen nog niet echt warm voor dergelijke auto’s.’

Forster verwacht dat de autoverkoop alleen al in India een enorme vlucht neemt. Volgens de CEO zullen er vanaf 2020 jaarlijks acht miljoen auto’s in het thuisland van (Jaguar-eigenaar) Tata worden verkocht. Nu is dat nog ‘slechts’ 2,1 miljoen.