De nieuwe V8-motor die is ontwikkeld voor de vernieuwde Continental, wordt in de toekomst ook gebruikt voor snelle Audi’s.

Bentley maakt er geen geheim van dat de vernieuwde Continental aan het einde van 2011 ook leverbaar wordt met een V8-motor. Die krachtbron is nieuw ontwikkeld. Bentley geeft er voorlopig nog een details over vrij.

Wel wordt er gemeld dat de achtcilinder veertig procent minder CO2 uitstoot dan de W12. Er is ook nog niet bekend of de nieuwe motor is voorzien van turbotechniek. “Het wordt in elk geval geen conventionele motor,” aldus Bentley.

De Continental is niet de enige auto die de beschikking krijgt over de nieuwe motor. In de toekomst maakt hij ook zijn opwachting in nieuwe snelle Audi’s.

Interne wrijving

Voor de vernieuwde Continental is ook de W12 gemoderniseerd. Het motorblok is krachtiger, maar bijvoorbeeld ook 65 kilo lichter dan voorheen.

“De interne wrijving is verminderd en we hebben lichtere onderdelen gebruikt.” Ook op andere gebieden is gewichtsbesparing geboekt. De verhuizing van de gordels vanaf de voorstoelen naar de middenstijl levert bijvoorbeeld achttien kilo op. Bovendien levert het meer ruimte voor de achterpassagiers op omdat de stoelen door de nieuwe constructie een dunnere rugleuning hebben gekregen.