Mazda werkt hard aan de ontwikkeling van de nieuwe generatie Sky-motoren. Die moeten uitstoot en verbruik flink gaan drukken. De eerste maakt aan het einde van 2011 zijn opwachting in de nieuwe Mazda CX-7.

Op de IAA in Frankfurt, in het najaar van 2011, toont Mazda het eerste productiemodel met Sky-motor. Die nieuwe generatie krachtbronnen is enige tijd geleden al aangekondigd en moeten een hoger vermogen combineren met een lager verbruik. De opvolger van de CX-7 is de eerste die deze motor onder de kap krijgt. Daarna volgt de Mazda 6.

De eerste benzinemotor uit de Sky-generatie heeft een inhoud van 2,0-liter en een vermogen van 165 pk. Hij is onder meer voorzien van directe brandstofinspuiting. De motor verbruikt in de 6 naar verwachting vijftien procent minder dan het huidige model. “Het doel is een verbruik van 5,6 liter op 100 kilometer en eeen CO2-uitstoot van 130 gr/km,” vertelt een Mazda-technicus tegen het Duitse Automobilwoche. Daarmee krijgt de nieuwe benzineversie de zelfde cijfers als de huidige diesel. De Sky-diesel verbruikt nog slechts 4,0 liter op 100 km en heeft een uitstoot van 105 gr/km.

De motoren worden altijd gekoppeld aan een start/stop-systeem. Ook werken de Japanners aan een lichter platform, waarmee de volgende 6 honderd kilo lichter wordt dan het huidige model. Tot slot wordt gemeld dat er een aandrijflijn komt die het mogelijk maakt een dieselmotor te koppelen aan een automatische versnellingsbak.