Volvo werkt aan een project waarbij de accu niet ergens in de auto is ondergebracht maar deel uitmaakt van de carrosserie. De carrosseriedelen worden gemaakt uit een mengsel van koolstofvezels en polymeerhars en kunnen energie opslaan.

Het gewicht, de kosten en de plaatsing van accupakketten bezorgt menig ontwikkelingsafdeling van een autofabrikant hoofdbrekens. Maar dat lijkt nu verleden tijd.

Samen met acht andere participanten werkt Volvo in een ontwikkelingsproject aan een mengsel van koolstofvezels en polymeerhars waarin sneller en meer elektriciteit opgeslagen moet kunnen worden dan in conventionele accu’s.

Daarnaast zou het materiaal erg sterk en makkelijk te vormen zijn, waardoor het gebruikt kan worden voor carrosseriedelen. Wanneer bijvoorbeeld de reservewielkuip uit dit nieuwe materiaal gemaakt kan worden, geeft dat genoeg capaciteit om de motor te starten, ideaal dus voor een start-/stopsysteem.

Lichter

Bovendien zijn de carrosseriedelen uit deze nieuwe kunststof lichter dan de stalen stukken plaatwerk die gebruikelijk worden toegepast. De Europese Unie ondersteunt het project met 3,5 miljoen euro, het initiatief komt van het Imperial College uit Londen.