Mitsubishi voegt nieuwe motoren toe aan het programma van de Lancer. De 1,5-liter benzine en de 2,0-liter diesel verdwijnen ten gunste van een nieuwe 1,6- en een 1,8-liter.

Al sinds 2007 probeert de huidige generatie Mitsubishi Lancer de harten van de kopers te winnen. In ons land gebeurt dat met weinig succes. Voor het nieuwe modeljaar komen er nieuwe motoren om de Lancer een duwtje in de rug te geven.

De eerste nieuwe motor is de 1,6-liter benzinekrachtbron met een vermogen van 117 pk en een maximale trekkracht van 154 Nm. Hij is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak en brengt de Lancer in 11,1 seconden van 0 naar 100 km/u en de top is 191 km/u.

Als sedan stoot de Lancer met deze motor 130 gr/km uit en de Sportback 133 gr/km. Dat betekent dat ze in aanmerking komen voor twintig procent bijtelling. De één-punt-zes vervangt de 110 pk sterke 1,5-liter.

Pompverstuiver

Bij de diesels doet Mitsubishi’s eigen 1,8-liter DI-D zijn intrede. Die debuteerde onlangs in de nieuwe ASX. Hij vervangt de 2,0-liter DI-D met 140 pk die niets meer of minder is dan een pompverstuiver TDI van Volkswagen. De nieuwe 1,8-liter levert een vermogen van 116 pk en een maximaal koppel van 300 Nm.

Hij is voorzien van een handgeschakelde zesbak en kan in 10,6 seconden van 0 naar 100 km/u en als topsnelheid wordt 192 km/u opgegeven. Als sedan hoest de diesel 136 gr/km uit en als diesel 139 gr/km. Beide nieuwe motoren zijn gekoppeld aan een start/stop-systeem.