Maserati werkt aan een vierdeurs model onder de Quattroporte. Die heeft inmiddels de koosnaam ‘Maseratina’ gekregen. Het wordt niet alleen in de formaat de spirituele opvolger van de beroemde Biturbo. Ook technisch lijkt hij op zijn voorvader.

In het begin van de jaren ’80 vond Maserati zichzelf opnieuw uit met de Biturbo – een vierzits auto met het formaat van een BMW 3-serie.

Op de autoshow van Frankfurt in 2013 wordt de nieuwe compacte Maserati aan het publiek getoond. In de loop van 2014 verschijnt hij op de markt om te concurreren met auto’s als de Jaguar XFR en de Mercedes C-klasse AMG.

Tegen die tijd is de nieuwe Quattroporte al gearriveerd. Die kan door de komst van het kleine model in formaat gaan groeien. De Maseratina gebruikt het platform van de Chrysler 300C, net als het nieuwe grote model van Lancia.

Achterwielaandrijving

Dat betekent dat de auto achterwielaandrijving krijgt en voor de Maserati wordt de Pentastar V6 voorzien van twee turbo’s. Precies het zelfde recept als de Biturbo uit de jaren ’80 (foto 2).

Overigens wordt de nieuwe Maserati niet de eerste samenwerking tussen Chrysler en de Italianen. Van 1989 tot 1991 reed in Amerika de Chrysler TC by Maserati rond.

Dat is – kort door de bocht – een luxueuze versie van de Chrysler LeBaron die in Italië werd gebouwd en sommige versies waren voorzien van een 166 pk viercilinder die bij Maserati werd geassembeleerd en voorzien van de drietand op het kleppendeksel.