De huidige rotatiemotor van Mazda kan niet meer doen aan de Euro V-emissie-eisen. Vandaar dat de RX-8 voor de Europese markt is geschrapt. Het betekent niet dat Mazda de wankelmotor aan de kant zet. Er wordt druk gewerkt aan een nieuwe generatie.

In de nabije toekomst komt Mazda met de Sky-G benzine- en Sky-D dieselmotor. Beide zijn ze goed voor een flink lagere emissie en verbruik dan de huidige generatie krachtbronnen van Mazda.

Technici van Mazda hebben verklaard dat er ook wordt gewerkt aan een geheel nieuwe rotatiemotor voor de Sky-generatie. Die moet flink minder brandstof verbruiken dan de huidige motor, die overigens bekend staat als stevige innemer.

“We richten ons niet op een kleine verbetering,” zegt Seita Kanai, de ontwikkelingsdirecteur tegen het Australische GoAuto.

Handicap

“Het brandstofverbruik is onze grootste handicap. We moeten die drastisch verlagen, anders kan de volgende generatie rotatiemotor niet overleven. De ingenieurs zijn met de ontwikkeling begonnen met een leeg vel papier. “We gaan helemaal terug tot het basisidee van de rotatiemotor.”

Uiteindelijk hoopt Mazda met een krachtbron tevoorschijn te komen die net zo efficiënt is als de Sky G-motor. “De rotatiemotor is ons juweel. Als we ‘m oppoetsen, zal hij mooier gaan glimmen."

Rotatiemotor

"En wij zijn de enigen die weten hoe hij gepoetst moet worden. Er werken wereldwijd wellicht miljoen ingenieurs aan het optimaliseren van conventionele motoren. Wij werken met een paar honderd man aan de rotatiemotor.

De nieuwe wankelmotor is in eerste instantie bedoeld voor de komende RX-7. Die moet in 2013 het levenslicht zien. De geruchten over een elektrische turbo voor de nieuwe krachtbron, wordt door Mazda niet bevestigd.