De blikvanger op de Parijse Opel-stand is de Astra Sports Tourer, maar voor liefhebbers van sportiviteit valt er ook te genieten. Maak kennis met de GTC Paris Concept!

De concept-car lijkt op deze officiële afbeeldingen een gedrongen verschijning, maar schijn bedriegt. De GTC Paris Concept meet 4,46 meter, en is daarmee vier centimeter langer dan de Opel Astra hatchback. Onder de concept-car zitten lichtmetalen wielen met een diameter van 21 inch, een maat die we ongetwijfeld niet tegenkomen bij de productieversie.

Want de GTC Paris Concept is de voorbode van de driedeurs Astra, zoveel is wel duidelijk. Om specifieker te zijn: de OPC. Opel meldt namelijk dat er onder de kap een 2,0-liter viercilinder turbomotor komt te liggen. De direct ingespoten benzinemotor heeft een ‘zeer hoog vermogen’, belooft Opel. Dat zou wel eens een vermogen in de buurt van 300 pk kunnen betekenen, want de 305 pk sterke Focus RS is de OPC-afdeling altijd een doorn in het oog geweest. Door het gebruik van een start-/stopsysteem daalt het verbruik van de motor, ondanks het stijgende vermogen.

De huidige OPC kreeg de kritiek dat hij z’n 240 pk niet goed op de voorwielen kwijt kon. Om dergelijke problemen te voorkomen bij de nieuwe generatie, krijgt de nieuwe OPC een sperdifferentieel én de HiPerStrut voorwielophanging. Deze is bekend uit de Insignia OPC en vergelijkbaar met het RevoKnuckle van de Ford Focus RS.

We kunnen de Opel GTC Paris Concept op de Autosalon van Parijs in het echt bewonderen. De Opel Astra GTC (de productieversie) verwachten we op de Autosalon van Genève (maart). Behalve de OPC komen er waarschijnlijk ook versies met 1.4 en 1.6 turbomotoren, goed voor vermogens van 120 tot 180 pk.