Hyundai heeft zijn hoofdkantoor in het hol van de leeuw neergezet. Midden in Duitsland wordt gewerkt aan de nieuwste modellen van de Koreaanse fabrikant. Dit zijn de eerste foto’s van de Sonata-opvolger i40, die rondom de Nürburgring zijn kilometers maakt.

Nog eventjes en we moeten afscheid nemen van de Hyundai Sonata – de klinkende typeaanduiding loopt in Europa mee sinds 1989, maar moet worden aangepast aan de eisen van de tijd. De opvolger van de Sonata zal als i40 door het leven gaan.

Het duurt nog wel eventjes voordat Hyundai zijn nieuwe model in het D-segment presenteert, maar we weten al wel dat de stationwagenversie eerder komt dan de sedan. Geen verrassing dus dat uitgerekend dié hier de bocht doorkomt.

Goed om te weten dat het ook in Duitsland rotweer is – Hyundai zou vandaag beter een boot kunnen testen in de Eifel.

Hoofdkantoor

Hyundai (en het zustermerk Kia) heeft het hoofdkantoor brutaalweg neergezet in Rüsselsheim, onder de rook van de Opel-torens. Op die manier hoopt het concern Europesere modellen neer te zetten. De meest recente modellen van die merken, zijn het bewijs dat die filosofie heel aardig werkt.

Met de Sonata heeft Hyundai nooit hoge ogen weten te gooien – en dat geldt eigenlijk voor alle modellen van de Koreanen die groter zijn dan het C-segment.

Concurrentie

Maar Hyundai maakt grote stappen vooruit en misschien is het nu de tijd om de concurrentie aan te gaan in de klasse van Passat, Avensis en Opel Insignia.

In verschillende buitenlanden is het model, dat daar gewoon nog Sonata heet, al geïntroduceerd. Het nieuwe model is radicaal anders dan de stoffige Sonata die we tot op heden kennen – voor de sedan zou je zelfs kunnen spreken van een vierdeurs coupé. Die nieuwe naam is dus beslist geen overbodige luxe.